Auto-Kehälle heti Kian myyntipalkinto

Auto-Kehä Oy sai Kia-maahantuonnin Power to Surprise -palkinnon. Kia myöntää tunnustuksen ”vahvasta automyynnin ja jälkimarkkinoinnin menestyksestä”. Brand Director Rami Kittilä luovutti palkinnon kunniakirjoineen Auto-Kehän toimitusjohtajalle Tom Mörckille viime perjantaina.
Tunnustus on Rami Kittilän mukaan merkittävä ja poikkeuksellinen, sillä Auto-Kehä aloitti Kian jälleenmyyjänä vasta viime kesän alussa.
– Kesäkausi on autokaupalle hiljaista aikaa, ja viime kesänä tilannetta vaikeutti vielä korona. Tästä huolimatta Auto-Kehä nousi saman tien parhaiden Kian jälleenmyyjiemme joukkoon ja antoi hyvää esimerkkiä ja kannustusta koko Suomen Kia-perheelle, Rami Kittilä hehkutti.
Kittiä iloitsi muutenkin edustamansa merkin kasvavasta suosiosta.
– Kun uusien autojen markkina putosi 60 prosenttia, Kialla laskua oli vain neljä prosenttia.
Markkinaosuudella mitattuna Kia on Suomen viidenneksi suosituin automerkki. Uusia Kia-autoja luovutettiin viime vuonna noin 6800, ja esimerkiksi Vihdin-Karkkilan alueella sen myynti kasvoi viime vuonna peräti 118 prosenttia. Karkkilalainen Auto-Kehä Oy on myynyt kesän jälkeen 150 uutta Kia-henkilöautoa.
Rami Kittilä kertoi, että Kialla on erittäin laaja mallivalikoima ja että yritys panostaa voimakkaasti sähkö- ja hybriditeknologiaan.
– Seuraavat vuodet ovat vahvaa sähköistymisen aikaa. Autotehtaiden pitää pystyä valmistamaan autoja eri voimalinjateknologioilla. Kia vastaa tähän kysyntään sähkö- ja hybridimalleineen laajemmin kuin mikään muu merkki, Rami Kittilä vakuutti.

Tom Mörck oli tietenkin tyytyväinen johtamansa yrityksen saamaan tunnustukseen. Hän iloitsi siitä, että myynti Auto-Kehässä ei notkahtanut alaspäin viime vuonna. Siinä auttoi Kia-myynnin ohella hyvin vauhtiin lähtenyt Lohjan-myyntipisteen autokauppa. Mörck kiitti menestyksestä myös henkilökuntaansa.
– Esimerkiksi automyyjän rooli on muuttunut kovasti viime vuosina. Ennen autoliikkeeseen tultiin punnitsemaan merkkien ja mallien eroja ja sopivuutta omiin ajotarpeisiin. Tänään asiakkaat tutustuvat autoihin pitkälti jo etukäteen netissä. Meilläkin saattaa näyttää lauantaina hiljaisemmalta kuin ennen, vaikka kauppoja voidaan tehdä paljon. Mutta asiantuntevalla automyyjällä on edelleen tärkeä rooli, Tom Mörck totesi.
Auto-Kehä hankki viime vuonna huollon sijaisautoiksi kymmenen sähkömallia.
– Alkuun ne herättivät hiukan epäröintiä, ja joku kuvitteli niitä mopoautoiksi. Epäilykset kuitenkin väistyivät, kun asiakkaat ajoivat niillä, ja toisella kerralla sähkömalleja jo pyydetään, Auto-Kehän hallituksen puheenjohtaja Olli Liljegren sanoi.
– Suomi alkaa olla valmis sähköteknologialle, Rami Kittilä kiteytti.