Frank pukenut miehiä 75 vuotta – Sofia Lundqvist otti valikoimiin myös naisten vaatteet
Aino Frankin on täytynyt olla rohkea ja poikkeuksellisen vahva nainen. Hän nimittäin otti ja muutti Lahdesta hänelle uppo-outoon Karkkilaan ja perusti kylään tekstiilikaupan. Erityistä uskallusta osoittaa se, että hän teki sen viimeisenä sotavuonna 1945, jolloin oli pula kaikesta, eikä naisia juuri nähty yrittäjinä.
Niin vain kävi, että miehille ja naisille vaatteita myynyt Frank vakiinnutti paikkansa Karkkilassa. Se sai tyytyväisen asiakaskunnan, ja laadukkaita asusteita tultiin ostamaan kauempaakin.
Ainon poika Risto Frank otti liikkeen ohjat käsiinsä 1964 ja jatkoi Sirkka-vaimonsa kanssa kivijalkamyymälän hoitamista. Frank keskittyi 1990-luvulla pelkästään miesten vaatteisiin. Pariskunta pyöritti liikettä yli 40 vuotta, kunnes vuonna 2017 sen otti haltuunsa Riston ja Sirkan tyttären tytär Sofia Lundqvist.
Frankin vahvat naiset
Bisnes on kovaa myös vaatealalla. Varsinkin pienten perheyritysten menestyminen markettien ja halpavaateketjujen puristuksessa vaatii taitoa, hermoja ja sinnikkyyttä. Ja ennen muuta joustavuutta ja palvelualttiutta. Vaikka joku muuta saattaa väittää, edellä mainitut ominaisuudet tuppaavat osumaan naissukupuolelle. Niin on laita myös miestenvaateliike Frankissa.
Liikkeen perustaja Aino Frank oli tienraivaaja, ja Sirkka Frank vaali miehensä Risto Frankin kanssa liikkeen tinkimättömiä periaatteita laadun ja palvelun suhteen. Palvelu oli aina rehellistä, rehtiä, suoraa ja asiakasta kunnioittavaa.
Kun Sofia Lundqvist hyppäsi Miesten vaatetalo Frankin ruoriin suoraan koulunpenkiltä, jotkut arvelivat Frankin tarinan päättyvän siihen. Toisin kävi. Itseensä uskova nuori nainen näytti pian pärjäävänsä tässä ”miesten maailmassa” ja alkoi luotsata myymälää ja tuotevalikoimaa itsenäisesti. Eikä aikaakaan, kun pitkäaikaisetkin asiakkaat luottivat uuteen yrittäjään ja hänen makuunsa ja arviointikykyynsä.
Uusia aatteita ja vaatteita
Sofia Lundqvist seuraa aikaa ja yrittää haistaa paitsi maailman muotituulia, myös karkkilalaisten miesten makua. Siinä on toisinaan sovittamista, ja jokainen päivä opettaa Lundqvistille uutta.
– Paikalleen ei voi tällä alalla jämähtää. Kuuntelen herkällä korvalla asiakkaittemme toiveita ja kehitän valikoimaa paljolti niiden mukaan. Vierailen ehkä isovanhempiani enemmän kansainvälisillä messuilla hakemassa vaikutteita maailmalta, yrittäjä Sofia Lundqvist kertoo.
Frankilla on aina panostettu laatuun. Lundqvistin mukaan pienellä toimijalla ei muuta mahdollisuutta olekaan.
– Yritän löytää laatumerkkejä, joita ei tarvitse ostaa myymälään massoittain.
Niinpä Miesten vaatetalo Frankilta on turha etsiä aarien kokoisia alelaareja, jotka pursuavat nopeasti muodista menneitä halpatuontitekstiilejä.
Laadun arvostus näkyy myös Frankin melko tuoreesta aluevaltauksesta. Sofia Lundqvist alkoi houkutella myymälään myös naisia, siis muutenkin kuin miestensä makutuomareiksi. Hän perusti liikkeeseen naistennurkkauksen, Franklundin, josta löytää pienen täsmävalikoiman muoti- ja käyttövaatteita sekä jalkineita.
Sofia Lundqvist kertoo saavansa päähänsä koko ajan ”hulluja” ideoita, joista moni on toteutunut. Sellainen on vaikkapa live stream -tapahtuma. Koronarajoitusten aikana syntyneen striimauksen idea on siinä, että asiakkaan ei tarvitse lähteä kotoaan vaatekauppaan. Hän voi katsella netin kautta Sofia Lundqvistin esittelemiä erikoishintaisia tuotteita, jotka toimitetaan ostamisen jälkeen asiakkaan kotiin. Live stream -lähetyksen aikana on myös arvontoja palkintoineen. Lundqvist perusti liikkeelle lisäksi nettikaupan (www.frankoy.fi), joka lisää koko ajan suosiotaan.
Korona vähensi asiointia Miesten vaateliike Frankissa, mutta yrittäjä Sofia Lundqvist katsoo tulevaisuuteen luottavaisesti. Hän on innoissaan tulevan talven mallistosta niin miehille kuin naisille.
– Tervetuloa tutustumaan siihen sekä avarammaksi remontoituun liikkeeseen.