Kaikki alkoi katosta
Ari Berghällin kolmas projekti maalissa.

Ari Berghäll kutsuu sairauttaan autoholismiksi. Taudilla on monta ilmenemismuotoa ja monenmoista oiretta. Jotkut kokevat etenkin keväisin pakonomaista autonvaihtotarvetta, mutta Berghällin autoholismi on kroonista. Hän haalii vanhoja hot rod – ja kustomautoja, tai pikemminkin niiden raatoja, ja kokoaa niistä ajo- ja näyttelykelpoisia menopelejä.
Karkkilassa asuvan Berghällin ensimmäinen hot rod oli ja on vuoden 1929 Ford 5W Coupe. Se on kesäisin hänen käyttöautonsa. Miehen toinen hot rod valmistui viime vuonna. Se on vuoden 1934 Ford 3W Coupe. Auto on asiaa harrastamattoman silmin rumankaunis auto, josta puuttuvat esimerkiksi lokasuojat – niitä ei siinä kuulu ollakaan. Nokkapellin alla lepää karun näköinen V8-mylly. Silloin kun moottori ei lepää, se mörisee tyhjäkäynnilläkin sellaisella bassolla, että Fordin vauhdin voi kuvitella tarpeen tullen koko lailla riittävän. Omistaja kertoo, että kyseiset automallit olivat suosittuja 1940–50-luvulla Amerikassa, jossa niillä kisattiin kuivuneilla järvillä jopa parisadan kilometrin tuntivauhtia. Berghällin auto on rakennettu kunnioittamaan tätä aikakautta.
Näyttelypalkintoja
Kuten usein autoharrastajat, myös Ari Berghäll aloitti Fordinsa kokoamisen lähes nollasta.
– Kaverini soitti vuonna 2010 ja kertoi, että hänellä olisi neliovisen 34-vuosimallin Fordin runko, katto ja hiukan muutakin peltiosia, kiinnostaisiko?
Berghäll autoholistina tietenkin osti auton alkeellisen aihion, joka hautautui päivätöiden, lehden tekemisen, soittamisen ja muiden kiireiden vuoksi vuosiksi jonnekin takapihan perälle.
Ari Berghäll huoltaa ja korjaa autokorjaamolaitteita yrityksensä Arialhuolto Oy nimissä sekä toimittaa ja julkaisee Prime Magazine -harrasteautolehteä. Lisäksi mies nähdään läskibasson varressa lukuisten kokoonpanojen musakeikoilla.
Berghäll hankki Fordiinsa osia pikkuhiljaa aina, kun sopivaan törmäsi. 2015 hän katsoi osia kertyneen niin paljon, että kaivoi aihion pressujen alta ja ryhtyi kokoamaan ja rakentamaan niistä hovikelpoista ajoneuvoa.
Omien ja muutamien muiden osaajien voimin, sekä lukuisten vaiheiden jälkeen auto valmistui, ei kylläkään neliovisena alkuperäisversiona, vaan kolmioviseksi Coupe-malliksi muutettuna. Ford valmistui juuri ja juuri parahiksi huhtikuussa 2022 Tampereella pidettyyn Hot Rod & Rock Show´hun, jonne Berghäll autonsa ”huvin vuoksi” vei.
Berghäll ei rakenna autojaan varsinaisesti näyttelyjä silmällä pitäen, joten näyttelyssä Fordille myönnetty Special Award, erikoispalkinto, yllätti miehen kuulemma täysillä. Näyttelymenestys jatkui tämän vuoden helmikuussa. Auto huomattiin helmikuussa myös Kustom Kulture Show´ssa Helsingin Kaapelitehtaalla. Berghällin Ford nappasi kaksi uniikkipalkintoa koti- ja ulkomaisilta harrastuskerhoilta.
Ari Berghäll ottaa 1934 Ford 3W Coupensa käyttöön, jahka lumet hieman sulavat. Miehen autoholismi ei tästä kuitenkaan taida parantua, sillä tallissa odottaa jo hänen ensimmäinen kustom-projektinsa.
Ari Berghäll kirjoitti Fordin rakentamisesta seikkaperäisen ja perusteellisen artikkelin Primer Magazine -lehden numeroon 54. Primer Magazine on tilattavissa osoitteessa www.primermagazine.fi.