Karkkilan SEWillä valmistui sen historian suurimmat teollisuusvaihteet

Tuotantojohtaja Tapio Palmunen, aluemyyntipäällikkö Juho Ala-Jääski ja suunnitteluinsinööri Antero Kärki seurasivat valtavien vaihteiden siirtämistä ulos odottamaan kuljetusta Saksaan.
SEW Industrial Gears Oy:n Karkkilan tuotantolaitoksella oli viime keskiviikkona aihetta pienimuotoiseen juhlaan. Tehtaalla oli nimittäin valmistunut tuotantolaitoksen historian suurimmat teollisuusvaihteet, jotka siirrettiin ulos odottamaan kuljetusta asiakkaalle Saksaan.
Karkkilan SEWin suunnittelemat ja rakentamat neljä teollisuusvaihdetta asennetaan Hampurin sataman nostosiltaan, joka on valmistuttuaan maailman suurimpia. Sillalla kulkevat aikanaan junat, ja se voidaan nostaa laivojen edestä tarvittaessa peräti yli 40 metrin korkeuteen.
Vaihteita tulee siltaan kahdessa parissa neljä kappaletta, joiden kokonaispaino on alustoineen 140 000 kiloa. Leveyttä yhdellä vaihdeparilla on 6,5, pituutta 3,5 ja korkeutta kolme metriä. Molemmat vaihdeparit oli pakattu SEWillä kahdeksi muovilla ympäröidyksi paketiksi, jotka Pekkaniska Oy:n valtaisa nosturi nosti ulos. Toimitusta seurasi ja kuvasi moni työntekijä.
Projektin pääarkkitehti suunnitteluinsinööri Antero Kärki seurasi nosto-operaatiota tarkasti. Hän kertoi olevansa erittäin tyytyväinen ja ylpeä ryhmänsä aikaansaannoksesta. Näin vaativia ja suuria töitä osuu ammattilaisen kohdalle perin harvoin. Kärjen mukaan Saksan valtion suunnalta tuli tarjouspyyntö kesällä 2016, jolloin Karkkilassa alkoi esisuunnitelmien, laskelmien ja mitoituksen laadinta. Tilaus saatiin Karkkilaan vuosi myöhemmin, kesällä 2017 ja valmistus on jatkunut kuluvaan kevääseen asti. Karkkilan SEWillä valmistettiin vaihteiden välitysosat ja kotelot. Toki hanketta suunniteltiin yhdessä Saksan SEWin kanssa.
Karkkilalla hyvä maine maailmalla
SEWin aluemyyntipäällikkö Juho Ala-Jääski sanoi, että yhtiön Karkkilan yksiköllä on maailmalla hyvä maine juuri tällaisten suurten komponenttien valmistajana. Karkkilan valtteja ovat miehen mukaan tuotannon joustavuus ja ketteryys räätälöidä asiakkaan tarpeisiin sopivia tuotteita.
Yksi asiakkaan vaatimuksista oli, että vaihteet pitää testata tarpeeksi vaativissa olosuhteissa. Niinpä Karkkilan tuotantolaitokseen rakennettiin tilat vaihteiden testaukselle, eli koeajolle. Laitteiden nimellismomentti on hirmuinen 1 600 000 Nm, ja kokeessa ne pystyttiin testaamaan noin 1,3 miljoonan newtonmetrin väännöllä. Jotta saisimme käsityksen testauksen valtavasta vääntövoimasta, Antero Kärki vertasi sitä autojen vääntöön.
– Kun F1-autossa vääntö on noin tuhat newtonmetriä, niin testissämme jylläsi tuhannen F1-auton vääntövoimat. Tavallisia perheautoja tarvittaisiin kyseiseen määrään neljä tuhatta.
Nostosiltavaihteiden testaus meni odotetusti, eli hyvin, ja ne läpäisivät muutkin asiakkaan tiukat laatuvaatimukset. Vaihteet lastataan näillä näkymin pian juhannuksen jälkeen rekan lavalle ja viedään Hampuriin.