Karkkilan torilla katsottiin elokuvia turvallisesti auton sisältä

Karkkilan tori tarjosi turvallisia elokuvaelämyksiä viime lauantaina, kun kolme filmiä voi katsoa oman auton sisältä. Drive in -elokuvaesityksen tarjosivat Karkkilan kaupungin elämyspolku, Elokuvakerho Kino Iglu ja MLL Karkkila ja Kinotourin liikkuva elokuvateatteri. Elokuvat heijastettiin suurelle ruudulle ja äänet kuuluivat oman autoradion kautta.
– Kino Iglu ja MLL olivat saaneet avustusrahaa, mutta monia tapahtumia oli pitänyt perua. Syntyi ajatus tällaisesta elokuvaesityksestä ja sitä lähdettiin toteuttamaan kaupungin elämyspolkuhankkeen kanssa, kertoi Kino Iglun toimintaa ohjaava Mika Lätti.
Tuttuun tapaan elokuvaesitystä järjestämässä oli Ruukinpajan sekä Karviaisen työpaja Werstaan pajalaisia.
– Otimme jokaiseen esitykseen 50 autoa ja miltei kaikki paikat varattiin. Teimme samalla historiaa, sillä tämä on ensimmäinen Karkkilassa koskaan järjestetty drive in -elokuvanäytös. Tästä on tullut paljon kiitosta ja olo on nyt hyvä, tämän eteen kannatti puurtaa.
Ilta alkoi Maria Sidin ohjaamalla lastenelokuvalla Risto Räppääjä ja Väärä Vincent. Sinikka ja Tiina Nopolan luoman lastenkirjasarjan pohjalta tehty elokuva on sarjan kahdeksas ja tällä kertaa kommelluksia aiheuttaa Riston tekemä kopio Vincent van Goghin kuuluisasta taulusta.
Sitä seurasi Zaida Bergrothin ohjaama Tove, joka kertoo suomalaisen taiteilijaikoni Tove Janssonin elämästä. Viimeisenä vuorossa oli suomalaisiranilaisen Hamy Ramezanin ohjaama osittain omaelämäkerrallinen draama Ensilumi. Elokuva seuraa Suomesta turvaa hakeneen perheen vaiheita, kun sen turvapaikkahakemus hylätään. Ramezan oli saanut näyttelijäkaartiin Iranin suurimman elokuvatähden Shahab Hosseinin.
Suomalaisen taiteilijaikonin jalanjäljillä

Esittelijävieraana oli Tovea esittävä Alma Pöysti. Tuoreudestaan huolimatta Tove on kerännyt jo 150 000 katsojaa, mikä on erityisesti korona-aikana loistava luku.
– Elokuva ja Toven tapa suhtautua vastoinkäymisiin saattaa puhutella erityisen paljon näin korona-aikana. Onneksi saimme kuvaukset pitkälti pakettiin ennen koronaa. Meidän oli tarkoitus kuvata myös Pariisissa, mutta Seine vaihtui Aurajoeksi ja Turku tietokonegrafiikan avulla Pariisiksi.
Tove Jansson on suomalaisille erittäin tärkeä taiteilija ja todellisen ihmisen saappaisiin astuminen voi olla näyttelijälle vaikeampaa kuin fiktiivisen hahmon esittäminen. Aluksi Pöystiä ja ohjaaja Zaida Bergrothia urakka hirvittikin hieman.
– Ensin tuntui, että Tove Janssonista olisi mahdotonta luoda elokuvassa tarpeeksi kattavaa kuvaa. Taiteilijan veljentytär Sofia Jansson rauhoitteli meitä ja sanoi, että mielipiteitä tulee aina olemaan ja meidän tulisi edetä oman näkemyksemme mukaan. Kuvauksissa elokuva alkoikin elää omaa elämäänsä ja ne etenivät hienosti.
Alma Pöysti on esittänyt Tove Janssonia Svenska Teaternin näytelmässä, joten rooli ei ollut hänelle vieras. Toven sielunelämän lisäksi Pöystin piti opetella Janssonin tekemiä asioita, kuten piirtämistä maalaamista, joihin hän sai kuvausten aikana opetusta.
– Suurena apuna oli elokuvan tuotantotiimin graafikko Sandra Wahlbeck, jonka käsialaa on suuri osa elokuvassa näkyvästä taiteesta.