Karkkilassa taistellaan hävikkiä vastaan Facebook-ryhmän avulla

Kotitalouksien ja yritysten hävikki on merkittävä ympäristön kuormittaja. Karkkilassa perustettiin reilu vuosi sitten Facebook-ryhmä Hävikki kuriin Karkkila, jossa yrittäjät voivat ilmoittaa hävikkituotteistaan, minkä hintaisia ne ovat ja koska niitä voi hakea. Haku tapahtuu usein aukioloaikojen ulkopuolella tai seuraavana päivänä.
– Kuulin Karkkilan Puskaradiossa, että tällaisia ryhmiä on muilla paikkakunnilla, ja sellaista toivottiin tännekin. Päätin ryhtyä toimeen ja mukaan lähtivät Pihvi ja Pulla sekä Pieni Kukkapuoti Ikivihreä. Ryhmä otettiin hyvin vastaan ja nyt siinä on jo yli 600 jäsentä. Uusia yrityksiä otetaan mielellään mukaan, kertoo ryhmän perustanut Ravintola Rinteen yrittäjä Ruut Hallenberg.
Hävikkiruoka kiinnostaa asiakkaita. Hallenberg kertoo, että perjantaina ryhmään laitetun päivityksen jälkeen ruoat menivät kaupaksi parissa minuutissa. Ryhmä perustettiin jo ennen koronan puhkeamista, mutta sen hyöty on tullut esille erityisesti pandemian aikana. Asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä siihen, että he ovat saaneet ruokaa hieman halvemmalla. Järjestelystä on paljon hyötyä myös yrittäjälle.
– Ilman tätä ruoat menisivät roskiin. Jokainen euro on yrittäjälle tarpeen erityisesti nyt, kun korona rajoittaa varsinkin ravintoloiden toimintaa. Yrityksillä on hävikin vähentämiseen myös oma Resq-sovellus. Siitä maksetaan provisioita, kun taas Facebook-ryhmässä tällaisia maksuja ei ole.
Paikallista kannattaa tukea erityisesti nyt
Nyt kannattaa tukea paikallisia yrityksiä. Tilanne on monelle yrittäjälle hankala, ja varsinkin ravintoloiden turvallisuus on herättänyt keskustelua maan päättävissä elimissä ja mediassa. Pääministeri Sanna Marin kehotti kansalaisia jopa olemaan käyttämättä ravintolapalveluita. Tämä sai Hallenbergin kirjoittamaan vastineen pääministerille. Hän muistuttaa, että koronaturvallisuus otetaan ravitsemusalan liikkeissä todella vakavasti.
– Myymme nyt ruokaa noutoannoksina ovelta sekä toimitamme niitä tilauksesta. Nämä voi tehdä täysin ilman kasvokkainen kohtaamista. Toisaalta monelle iäkkäämmälle asiakkaalle lyhyt tapaaminen ruoan toimittajan kanssa voi olla tärkeä jaksamisen kannalta.
Ennen kaikkea Hallenberg toivoo ymmärrystä yrittäjiä kohtaan. Yrityksen pyörittäminen ei ole halpaa ja kun kulut juoksevat huolimatta tuloista, on moni ollut vaikean paikan edessä koronapandemian aikana.
– Jos yrittäjät menettävät pandemia-aikana kaiken, sillä on kauaskantoisia seurauksia koko maalle.
Kaiken keskellä asiakkailta on tullut paljon sympatiaa, jonka lisäksi Hallenberg kiittelee kovasti myös karkkilalaisia yrityksiä.
– Karkkilassa yrittäjien verkosto on tiivis ja toisia tuetaan hyvin. Koronan aikanakaan en ole havainnut kateutta tai piikittelyä, vaan yhteishenki on ollut todella hyvä.