Kuplan kuvaukset hyvässä vauhdissa
Kylmä ei kangista ammattilaisia

Aleksi Salmenperän uuden elokuvan kuvaukset Karkkilassa ovat jatkuneet nyt jo yli kolme viikkoa. Työnimellä Kupla kulkevan leffan kuvaukset etenevät jouhevasti aikataulussaan.
Ajoittainen kova pakkanen on aiheuttanut omat haasteensa sekä kalustolle että tekijöille. Hyvällä asenteella niistäkin on selvitty mainiosti.
Elokuvan tekemisessä on ollut mukana moni karkkilalainen. Paikallisille osaajille on löytynyt erilaisia tehtäviä avustajista tuotannon puolelle asti.
Elokuvaa on kuvattu eri lokaatioissa Karkkilassa ja lähialueilla. Välillä on poikettu Pusulan puolella, Vihdissäkin on vierailtu.
Yleismies Hilkamo

Yksi elokuvan tuotantotiimissä mukana olevista on Teemu Hilkamo. Teemulla on elokuvan tekemiseen historiallista näkökulmaa.
Molemmat vanhemmat toimivat aikanaan elokuva-alalla. Äiti Tuula puvustajana, isä Pertti lavastajana ja myös näyttelijänä.
Omaa rooliaan Salmenperän tuotannossa Hilkamo kuvailee sanaparilla “paikallinen yleismies”. Tehtäviin on kuulunut mm. elokuvassa tarvittavien autojen ja kuljetuskaluston koordinointiin liittyviä hommia.
Teemun mukaan paikalliset yrittäjät ja yksityiset ihmiset ovat suhtautuneet elokuvan tuotantoon upeasti. Apua ja tukea on saatu aina tarvittaessa.
Teemu on saanut seurata elokuvien tekoa vuosikymmenten saatossa useasti aiemminkin. Ala on Hilkamon mukaan muuttunut.
– Nykyinen tuotanto on notkeampaa. Tekniikka on kehittynyt paljon. Kalusto on kevyttä ja pienempää, Hilkamo huomioi.
Teknologinen kehitys on mahdollistanut nopean työskentelyn. Budjetit ovat tiukkoja ja tahti vauhdikasta.
– Todella tehokasta ja hyvin koordinoitua hommaa. Erittäin ammattitaitoinen ryhmä, Hilkamo ihastelee.
Liikunnalla lämpimänä

Kalle Vaherkoski on toiminut elokuvassa tuotannollisena avustajana monena iltana. Tehtäviin on kuulut esim. mönkijän ajaminen ja varustelu.
Metallimiehenä leipäänsä ansaitseva Kalle on ollut vaikuttunut kulttuurityöläisten työetiikasta ja toimintatavoista. – Leffan tekeminen on ollut upea kokemus, Vaherkoski fiilistelee. – On ollut hienoa nähdä, miten ammattilaiset toimivat.
Vaherkoski on hämmästynyt elokuvanteon realiteeteista. – Se yllätti, miten paljon porukkaa kohtausten tekemiseen tarvitaan.
Kovat pakkaset ovat koetelleet myös Kallen toimintatarmoa. – Parrasta on välillä roikkunut viiden sentin jääpuikot, mies nauraa.
Vilun torjumiseen on keinonsa. – Joskus ollaan vedetty kyykkyhyppyä, varjonyrkkeilyä ja punnerruksia, että säilyy lämpö.
Kokemus elokuvan teosta on ollut positiivinen. – Meistä kaikista tyypeistä on pidetty hyvää huolta! Lämpöistä juomaa ja purtavaa on ollut tarjolla. Erittäin hauska kokemus, Vaherkoski summaa.
Sensitiivinen ohjaaja

Elokuvan kuvaukset kestävät vielä parisen viikkoa. Ulkokohtausten vastapainoksi kuvauksia suoritetaan myös lämpimässä. Konepajahalliin on rakennettu lavastettu asunto, jossa osa kuvauksista tehdään.
Kuvauksia sivusta seurannut on huomannut paitsi teknologian murroksen, myös yleisen tulokulman muutoksen. Salmenperän ohjaustyyli on neuvotteleva, lempeästi ohjeistava ja demokraattinen.
Kuva entisaikojen autoritäärisestä ohjaajakeskeisyydestä loistaa poissaolollaan. Uusi aikakausi vaatii sensitiivisyyttä ja yksilöllisten erojen sekä hienovaraisten nyanssien huomioimista.
Mikäli ryhmän yhtenäisyydestä, ammattitaidosta ja tehokkuudesta voi vetää johtopäätöksiä, luvassa on hyvä elokuva, jossa Karkkila pääsee arvolleen sopivalla tavalla esiin.
Elokuvan tekemisessä on monta tärkeää asiaa. Suomen olosuhteissa yksi seikka nousee Teemu Hilkamon mukaan kuitenkin ylitse muiden.
– Pitkät kalsarit! Ilman niitä leffan tekemisestä ei tulisi yhtään mitään.