Leuto talvi kulutti Karkkilan tiestöä – ELY-keskuksille lisärahaa väylien kunnossapitoon
Lauha ja vähäluminen talvi on näkynyt teiden kunnossapidossa. Aurauksia ja hiekoituksia ei ole kaupungin yhdyskuntatekniikan päällikön Esko Vuolukan mukaan tarvinnut viime talvena tehdä.
– Talvi ei ollut missään vaiheessa normaali kunnossapidon näkökulmasta. Niinpä keväästä tuli todella haastava erityisesti asfaltoitujen katujen hoidossa. Vaihteleva sää ja edestakaisin sahaava lämpö nollan molemmin puolin vaurioitti katujen kulutuspintoja. Ne yksinkertaisesti murenevat, kun vesi pääsee jylläämään asfaltin huokosissa.
Kaupungin tekninen toimi joutui tekemään esimerkiksi Helsingintiellä ja Valtatiellä isojakin väliaikaisia paikkoja öljysoralla.
– Vesi, sen ajoittainen jäätyminen ja nastarenkaat ovat todella paha yhdistelmä. Mittavat asfalttipaikkaukset jatkuivat viime syksystä läpi talven pitkälle kevääseen.
Pölynsidonta helpottui
Sorapintaisilla kaduilla ei Vuolukan mukaan saatu paljoakaan etua lauhasta talvesta. Kevään pölynsidonta tehtiin sorapinnoille aikaisempien vuosien tapaan lähes yhdellä kertaa.
– Talvijakson vaihteleva sää kaivoi syksystä lähtien sorateillekin kuoppia, joihin oli lähes mahdotonta puuttua ainakaan lanaamalla – se ei ole oikea ratkaisu sorapintojen ollessa pienessä jäässä. Katujen kelirikkotilannetta korjattiin ylimääräisillä sorastuksilla.
– Kaikista sorapinnoista ei saada aina kunnollisia. Silti me pyrimme näissäkin olosuhteissa pitämään kadut lain mukaisesti vähintäänkin tyydyttävässä kunnossa.
Hiekka saatiin poistettua asfaltoiduilta kaduilta heti, kun katujen reunoille jäätyneet kertymät alkoivat sulaa ja työ oli järkevä aloittaa.
– Tosin hieno aines ei mekaanisilla harjalaitteilla aina irtoa kertayrittämällä ja harjauksia joudutaan usein toistamaan. Tämä voi luoda vaikutelmaa, että työ etenee hitaasti. Keräävää harjalaitetta pitää myös tyhjentää, jolloin syntyy edestakaisin ajoa.
Kaupunki on parina viime vuotena pitkästä aikaa poistanut kohonneita reunapalteita. Liian korkeat palteet tuppaavat muodostamaan lammikoita kadulle, kun vesi ei pääse valumaan sivuojiin.
– Tänä vuonna on poistettu reunakivien päältä humusta ja niiden takaa nurmikkoa Yrittäjäntiellä, Helsingintiellä ja Kolisevantiellä. Nämä työt ovat suhteellisen kalliita eikä niitä voi kerralla tehdä valmiiksi. Ne myös sitovat paljon resursseja.
Poistetun nurmikon tilalle laitetaan uutta nurmea ja työ viimeistellään ja siivotaan harjakoneella.
Myös pientareiden niitto on alkamassa. Asfalttipäällysteitä päästään Vuolukan mukaan korjaamaan, kun tekninen lautakunta valitsee päällysteurakoitsijan.
ELY-keskus jatkaa kunnostustöitä kesälläkin
Yleisten teiden kunnossapidosta vastaa Uudenmaan ELY-keskus. Keskuksen liikenteen ja infrastruktuurin vastuualueen johtaja Tuovi Päiviö kertoo, että tiestöä kunnostetaan kesälläkin ja työt jatkuvat pitkälle syksyyn.
– Karkkilan tiet ovat käsityksemme mukaan pääosin melko hyvässä kunnossa ja myös sorateiden kunto kohtuullinen.
Lauhasta ja vähälumisesta talvesta huolimatta tienhoidon kustannuksista ei kertynyt ELY-keskukselle säästöjä.
– Vaikka aurauksia ei tänä talvena juuri ollut, suolaukselle ja hiekoitukselle oli tarvetta. Myös teiden reikiintyminen ja sorateiden pehmeneminen työllistivät kunnossapitäjiä. Talven tienhoidon kustannukset eivät oleellisesti poikenneet muista talvista.
– Maantieverkolla tehdään runsaasti korjauksia, mutta Karkkilassa päällystystöitä ei ole tällä hetkellä menossa. Karkkilan lähistölle on tulossa uutta päällystettä tämän kesäkauden aikana usealle tielle. Muita suunniteltuja tietöitä on muun muassa Heikinpolun alikulkukäytävän korjaus.
– Maanteitä ja kävely- ja pyöräteitä päällystetään tänä vuonna aiottua enemmän. ELY-keskukset ovat saaneet tätä varten 20 miljoonaa euroa lisää rahaa. Lisäksi raakaöljyn ja sitä kautta asfalttipäällysteen sideaineena käytettävän bitumin hinta on laskenut merkittävästi. Säästyvää rahaa voidaan kohdentaa uudelleen.