Liikkuminen tukee lasten oppimista

Karkkilassa koulunsa käynyt Pinja Jylänki teki aiheesta tohtorin väitöskirjan.
Monet tahot ja asiantuntijat ovat huolestuneet viime vuosina yhä enemmän lasten ja nuorten vähenevästä liikkumisesta, mikä näkyy esimerkiksi heikompina motorisina taitoina. Samaan aikaan esimerkiksi lasten matemaattiset ja kielelliset taidot ovat heikentyneet ja yhä useampi lapsi koulussa ja päiväkodissa tarvitsee tukea oppimiseen.
Tutkimukset ovat osoittaneet, että liikkumattomuus on uusi riskitekijä taitojen kehitykselle.
Karkkilassa koulunsa käynyt Pinja Jylänki tarttui tähän aiheeseen ja selvitti tutkimuksessaan, voiko fyysisen aktiivisuuden ja motoristen taitojen harjoittelu tukea päiväkoti-ikäisten lasten kognitiivisten ja varhaisten akateemisten taitojen kehitystä.
Jylänki on Helsingin yliopiston väitöskirjatutkija ja valmistuu kesän aikana filosofian tohtoriksi kasvatustieteissä. Hän tarkasteli väitöskirjansa kirjallisuuskatsauksissa 57:ää aiheesta tehtyä tutkimusta. Niistä 70 prosentissa löytyi myönteisiä vaikutuksia motoristen taitojen ja fyysisen aktiivisuuden harjoittelusta kognitiivisiin ja varhaisiin akateemisiin taitoihin.
Vaikutuksia oli havaittu erityisesti lasten muistissa, toiminnanohjauksessa sekä kielellisissä ja matemaattisissa taidoissa. Suurimmat vaikutukset havaittiin motoristen taitojen harjoittelun seurauksena tai silloin, kun liikkumista yhdistettiin opeteltavaan aiheeseen.
Tutkimusten perusteella on suositeltavaa yhdistää liikkumista ja opeteltavaa aihetta keskenään, sillä yhdistetyn harjoittelun havaittiin olevan tehokkaampaa kuin pelkän motoristen taitojen tai fyysisen aktiivisuuden harjoittelun.
Pinja Jylänki kehitti harjoitusohjelman
Pinja Jylänki kehitti väitöskirjassaan Toimi ja opi -harjoitusohjelman tutkimusryhmänsä kanssa. Motorististen ja matemaattisten taitojen harjoitusohjelma on suunniteltu suomalaisen varhaiskasvatuksen käyttöön. Ohjelma tukee lapsia, joilla on haasteita varhaisissa matemaattisissa taidoissa. Toimi ja opi -harjoitusohjelma yhdistää matemaattisten käsitteiden ja motoristen taitojen harjoittelua.
Harjoittelun vaikutukset olivat tutkimuksen mukaan myönteisiä. Vaikutukset näkyivät vielä kahdeksan viikkoa harjoittelun päättymisen jälkeen. Myös erot matemaattisissa suhdetaidoissa pienenivät harjoittelun alussa heikosti ja ikätasoisesti suoriutuvien lasten välillä, eikä ryhmien välillä ollut merkitseviä eroja harjoittelun loputtua.
Liikunta on yhä Pinjan arkipäivää
Pinja Jylänki on asettunut Espooseen, mutta käy yhä usein Karkkilassa, kuten perjantaina 16. kesäkuuta, jolloin hän valmistautui Karkki-Rastin joukkueiden kanssa viikonlopun Jukola-viesteihin, jotka kisattiin Porvoossa.
Pinja kirjoitti ylioppilaaksi Karkkilan lukiosta vuonna 2013 ja suuntasi saman tien jatko-opintoihin. Hän hakeutui ensisijaisesti opiskelemaan hammaslääketiedettä, mutta päätyi hyvinvointiteknologian insinöörin opintoihin. Pinja Jylänki valmistui insinööriopintojen jälkeen liikuntatieteiden maisteriksi Jyväskylän yliopistosta. Koska opiskelu ja uuden oppiminen yhä maistuivat, Pinja Jylänki jatkoi opiskelua Helsingin yliopistossa.
Liikunta ja urheilu ovat olleet Pinjalle aina tärkeitä. Hän on harrastanut suunnistusta, tanssia ja kilpahiihtoa. Pinja Jylänki antoi vinkin nykyisille karkkilalaisille lukiolaisille.
– Kannattaa muistaa, ettei haittaa, vaikka elämä ei menisi aina niin kuin on suunnitellut, eikä esimerkiksi ensisijainen opiskelupaikka avautuisi. Jokaiselle löytyy varmasti oma polku!
Pinja Jylänki aloittaa syksyllä työt tutkijatohtorina Oulun yliopistossa.