Selkeyttä, digitaalisuutta ja uudenlaista palvelua
Karkkilan liikennepalvelujen kehittämisessä panostetaan olemassa oleviin palveluihin.

Karkkilan liikennepalveluiden kehittämiseen voi osallistua tammikuun loppuun asti matkailuneuvonnassa ja kirjastossa esillä olevissa näyttelyissä. Ideointi lähti liikkeelle viime vuonna, kun Laurea- ja Metropolia-ammattikorkeakoulujen toteuttama Smart Countryside Mobility -hanke ja Karkkilan kaupunki järjestivät aiheen tiimoilta ideointityöpajan. Työpajassa syntyneistä ideoista jalostui kolme kehityskohdetta, jotka ovat esillä näyttelyssä.
– Saimme paljon ideoita, joista osa oli helpommin toteutettavia ja osa mielikuvituksellisempia. Yhdistelimme ehdotuksia ja päädyimme kehittämään tarkemmin kolmea kehitysehdotusta, kertoivat keskiviikkona 18.1. Karkkilassa hanketta esitelleet Jaakko Hannula ja Raija Kaljunen Laurea-ammattikorkeakoulusta sekä Eetu Rutanen Metropolia Ammattikorkeakoulusta.
– Monet ehdotukset olivat varsin maanläheisiä ja toteuttamiskelpoisia. Niissä keskityttiin erityisesti parantamaan olemassa olevia palveluita.
Voimakkaasti esillä on Karkkilan palveluliikenne Höökikyyti. Tulevaisuuden Höökikyyti on kuvattu esitteen muodossa, jossa on nykyisten lisäksi uusia reittejä ja aikatauluja. Lisäksi esitteessä on kerrottu miten ja missä Höökikyyti toimii, lippujen hinnat sekä muuta palveluun liittyvää tietoa.
– Ilmeni, että Höökikyyti on jäänyt monelle hieman tuntemattomaksi tai aikataulut ovat epäselviä. Siksi keskityimme tiedon välittämiseen.
Höökikyydin tueksi on ideoitu myös digitaalisia palveluita. Niiden perusominaisuuksia ovat reitti- ja aikatauluopas, tietoja lipputyypeistä ja hinnoista sekä ostomahdollisuuksista.
– Digitaalisen sovelluksen kautta tieto vaikkapa aikataulumuutoksista välittyy asiakkaille helposti.
Uudenlaisena palveluna näyttelyssä esillä on palvelubussi. Se tuo palvelut asiakkaiden lähelle kulkemalla valmiita reittejä aikataulujen mukaan. Bussi voi tarjota useampia palveluita, kuten ostoksia, kuljetusta sekä kirjaston ja apteekkipalvelut.
– Palvelubussin kaltaiset ratkaisut ovat suosittuja monissa kunnissa. Yksittäisenä palveluna se ei välttämättä Karkkilan kokoisella paikkakunnalla toimisi, mutta johonkin toiseen palveluun yhdistettynä se voisi täydentää hyvin kaupungin palvelutarjontaa.
Höökikyytiä ajava Päivin Liikenteen Kari Mäntynen esitti näkemyksiään asiantuntijoille. Hän totesi, että liikkumispalveluissa voisi hyödyntää useampaa autoa.
– Nyt autolla ajetaan koululaiskyytejä sekä linja- ja kutsuliikennettä, mikä on melko paljon yhdelle autolle, vaikka ajaminen mukavaa onkin. Aikatauluissa pysyminenkin olisi helpompaa, kun esimerkiksi kutsuliikenne hoidettaisiin muilla autoilla.
Smart Countryside Mobility -hanke kehittää liikkumispalveluja tiiviisti Karkkilan kaupungin kanssa. Kysely päättyy 29.1., jonka jälkeen hankkeita kehitetään palautteen perusteella.
– Toimitamme kesään mennessä kaupungille lopulliset prototyypit. Sen jälkeen kaupunki päättää, ottaako se ehdotetut mallit käyttöön, millä tavalla ja aikataululla.
Karkkilan joukkoliikennesuunnittelija Anna Vähä-Herttua arvioi, että muutoksia otetaan käyttöön varmaankin seuraavan joukkoliikenteen kilpailutuksen yhteydessä.
– Nykyiset sopimukset liikennöitsijöiden kanssa ovat voimassa vuoden 2024 heinäkuun loppuun asti.
Asiantuntijoita on tavattavissa vielä perjantaina 27.1. (matkailuneuvonta klo 10–12 ja kirjasto klo 12.30–15).