Taimenelle palautetaan ikiaikaista vaellusreittiä
Karjaanjoessa kaksi estettä Karkkilassa.

Karjaanjoki ja Karkkilan alueen lukuisat kosket muodostavat eteläisessä Suomessa poikkeuksellisen virtavesien kokonaisuuden, joiden kalavedet ja monimuotoinen luonto houkuttelevat kävijöitä kauempaakin. Vaelluskaloilla tai muilla vesieliöillä ei kuitenkaan ole vapaata vaellusyhteyttä yläpuolisiin vesiin Karkkilassa sijaitsevien patojen vuoksi. Virtavesiluonnon elpyminen tukisi myös alueen virkistyskäyttöä ja parantaisi kalastusmahdollisuuksia. Suomalaiset ovat olleet jo pitkään myötämielisiä kalojen vapaalle vaellukselle meren ja kutujokien välillä. Viimeisin tunnettu päätös koskee Helsingin Vanhankaupunginlahden padon purkamista.
Juuri käynnistyneen NOUSU onnistuu Karkkilassa -selvityshankkeen tavoitteena on tarkastella koskialueen yläosassa Högforsin eli Kivistön padon nykytilaa ja käyttötarvetta sekä selvittää vaihtoehtoja, joilla vaellusyhteys saataisiin palautettua joko este kiertämällä tai purkamalla. Hanketta koordinoi Länsi-Uudenmaan vesi ja ympäristö ry (Luvy).
Ensimmäisessä vaiheessa selvitetään teknistaloudelliset toteuttamismahdollisuudet ja kustannusarviot eri vaihtoehdoille ja jatkoselvitystarpeet. Padon ja lähialueen arkeologinen arkistoselvitys on jo käynnissä ja pyrkimyksenä on löytää eri näkökulmat huomioiva, Karkkilalle ominainen ratkaisu vaellusyhteyden palauttamiseksi Högforsin patoon.
Mitä tehdä Kivistönkoskelle?
Kivistönkoskessa luonnollisen vedenjuoksun estää patorakennelma, joka tehtiin aikoinaan turvaamaan Högforsin tehtaan lauhdeveden saanti. Tätä tarvetta valimolla ei tiettävästi enää ole. Toiset katsovat padon kuuluvan oleellisena osana tehdasalueen kulttuurimaisemaan, ja sen vuoksi sitä ei pitäisi purkaa. Lisäksi uhkakuvia on herättänyt ajatus Pyhäjärven pinnan voimakkaasta laskemisesta, jos pato purettaisiin.
Länsi-Uudenmaan vesi ja ympäristö ry järjesti Kivistönkosken alueen asukkaille ja muille sidosryhmille kuulemistilaisuuden viime viikon tiistaina Tehtaan Hotellilla. Tilaisuudessa haluttiin kuulla paikallisten mielipiteitä asiasta sekä valaista vaihtoehtoja, joilla kalojen liikkuminen voisi onnistua.
Projektipäällikkö Juha-Pekka Vähä Luvy:stä totesi, että vaihtoehtoja on tässä vaiheessa neljä: padolle ei tehdä mitään, padon ohi rakennetaan kalatie tai ohitusuoma, pato puretaan kokonaan tai osittain, tai sitten löydetään kokonaan uudenlainen ratkaisu.
Ohitusuoman tai jonkinmoisten kalaportaiden rakentaminen todettiin haasteelliseksi, sillä jokitörmät ovat Kivistönkosken kohdalla varsin jyrkät. Jyrkkä oli myös kaupunginpuoleisen rantaosuuden omistajan kielteinen kanta portaiden rakentamiselle ”hänen puolelleen”.
Maveplan Oy:n asiantuntija Hannu Alatalo kertoi erilaisista vaihtoehdoista paitsi portaiden rakentamiselle, myös veden pinnan hallitsemiselle Pyhäjärvessä. Yhtiö on toteuttanut lukuisia kalareittien avaamisia Suomessa.
– Todennäköisesti Karjaanjokeen rakennettaisiin niin sanottu pohjapato, joka pitäisi Pyhäjärven pinnan tason nykyisellään. Se mille kohdalle pohjapato kannattaa sijoittaa, ratkeaa tarkemmissa selvityksissä, projektipäällikkö Alatalo totesi.
NOUSU onnistuu Karkkilassa -selvityshanke etenee niin, että tehdään valittujen vaihtoehtojen vaatimat jatkoselvitykset ja viimeisessä vaiheessa laaditaan lupahakemuksiin tarvittava hankesuunnitelma. Tutkimuksia ja mittauksia tehdään pitkin kesää, ja Karkkilassa pidetään 12. lokakuuta hankkeen yleisötilaisuus, jossa esitellään yleissuunnitelmavaiheen tuloksia.