Tekniikan kehittyminen muuttaa painoalaa kiihtyvällä tahdilla – Monipuolisuus on ollut Karkkilan Painopalvelun valttina 30 vuotta

Karkkilan Painopalvelu täyttää tänä vuonna 30 vuotta. Markku Sallisen (keskellä) jälkeen yrityksen toimintaa ovat jatkaneet pojat Pasi (vasemmalla) ja Juho.

Digitaalisuus on tullut voimalla mukaan myös painoalalle, mutta Karkkilan Painopalvelusta löytyy vielä myös vanhempia laitteita. Markku Sallinen esittelee vanhoissa painokoneissa käytettyjä kirjasimia.
1990-luvun alkupuolella Suomi kärvisteli laman kourissa ja se ajoi monia yrityksiä konkurssiin myös Karkkilassa. Vuonna 1990 lama ei ollut vielä pahimmillaan, mutta samana vuonna Karkkilan Painopalvelun perustanut Markku Sallinen kertoo, että jälkeenpäin ajateltuna merkkejä oli kyllä nähtävissä.
– Ehdin olla yrittäjänä noin puoli vuotta, kun lama iski toden teolla. Välillä tulee ihmeteltyä, kuinka siitä selvittiin. Vyötä oli vain kiristettävä. Myös joustava työporukka on hankalissa tilanteissa elintärkeä. Paljon oli mukana onnea, mutta teimme myös oikeita ratkaisuja oikeaan aikaan. Se vaati silti valtavasti työtä ja välillä työpäivät venyivät todella pitkiksi. Laman paine alkoi hellittää vasta vuonna 1994.
Painopalvelun nykyinen toimitusjohtaja, Markku Sallisen poika Pasi Sallinen muistelee, että aina isää ei kotona paljoa näkynyt.
– Olin silloin 10–11-vuotias. Kävimme tuomassa tänne iltaisin ruokaa ja muutenkin isän työpaikka tuli tutuksi. Seurasimme hänen touhujaan ja kävimme välillä leikkimässä viereisissä isoissa hiekkakasoissa. Kirjapaino tuli tutuksi ja oma uravalinta selkiytyi hyvin aikaisessa vaiheessa. Toivottavasti se on yhtä selkeä myös seuraavalle sukupolvelle, Pasi Sallinen sanoo.
Yritys työllisti alkuun kaksi henkeä ja toimi nykyisessä rakennuksessa, joskin toisessa päässä taloa. Vuonna 2010 se laajeni nykyiseen kokoonsa ja 2017 avattiin toimipiste myös Nummelassa. Painopalvelussa työskentelee nyt kahdeksan henkilöä, kuusi Karkkilassa ja kaksi Nummelassa. Tuotteita menee eri puolille Suomea ja jonkin verran myös ulkomaille.
Monipuolisuus auttanut vaikeina aikoina

Toimitusjohtaja Pasi Sallinen kertoo, että monipuolinen tarjonta on ollut yksi Karkkilan Painopalvelun menestyksen avaimista.

Painopalvelu painaa laajalla skaalalla hyvin erilaisia painotuotteita kirjoista kortteihin ja pakkauksiin.
Markku Sallinen kertoo, että yksi avain menestykseen niin hyvinä kuin vaikeampinakin aikoina on ollut monipuolisuus ja hyvä palvelu kaiken kokoisille asiakkaille.
– Siihen aikaan monilla painopalveluita tarjoavilla yrityksillä piti olla suuret volyymit, jolloin vaikkapa pienempiä määriä käyntikortteja oli vaikea tuottaa ja siksi moni ohjasi tällaiset asiakkaat muualle. Itse ajattelin hieman eri tavalla ja pohdin, kuinka voisin toteuttaa asiakkaan tarpeet ja toiveet. Yksi ratkaisu löytyi digitalisaatiosta, johon lähdimme hyvin varhaisessa vaiheessa.
Karkkilan Painopalvelu tekee varsinaisten painotöiden lisäksi myös offsetpainotuotteita, digipainotuotteita sekä graafisia suunnittelupalveluita. Karkkilan Painopalvelu on tehnyt suunnittelutyötä alusta lähtien, ja 1990-luvulla siellä muun muassa taitettiin jonkin aikaa myös Karkkilalaista. Painettavaksi se tosin lähetettiin muualle.
– Monessa painotalossa oli suunnittelupuolta hankalina aikoina supistettu, me taas olemme oikeastaan koko ajan kasvattaneet sitä. Monipuolisuuden ansiota on, että kun yhden palvelun kysyntä on vähentynyt, on toisen kasvanut.
– Myös materiaalien suhteen on pitänyt olla tarkkana. Olemme pyrkineet suosimaan mahdollisimman paljon kotimaisia ja hieman pienempiä luotettavia tuottajia, joilta saamme tarvitsemamme sopivaan hintaan.
Tärkeää on ollut myös pysyä ajan hermolla ja uudistaa laitteita sekä palveluita. Vuonna 2017 Karkkilan Painopalvelu osti nummelalaisen Oasis Media Finlandin ja laajensi tuotevalikoimaansa suurkuvatulosteisiin sekä rakennuspiirustuspalveluihin.
– Olimme tehneet jo aikaisemmin tiivistä yhteistyötä, joten yrityskaupasta oli meille selvää synergiaetua. Oasiksen asiakaskanta puolestaan saa tarvitsemansa palvelut edelleen tutusta paikasta.
Vaikka digitaalisuus valtaa yhä enemmän alaa ja painoala uudistuu nopealla tahdilla, on toimitusjohtaja Pasi Sallisen mukaan perinteisille painotuotteille edelleen paikkansa.
– Näkyvyyden merkitys on yrityksille nykyisin entistä tärkeämpää ja sähköiset mediat ovat niille tärkeä tiedotuskanava. En kuitenkaan näkisi, että perinteiset painotuotteet olisivat katoamassa mihinkään, vaan niitä tarvitaan digitaalisten medioiden ohella.